fredag 9 mars 2012

blåbärspapper

De ser kanske ut som tunnbröd, men det är papper. Blåbärspapper med glitter. Så här gick det till: På väg hem från vintersemestern i Branäs i förra veckan körde vi förbi flera pappersbruk och då kom jag på tanken att göra eget papper. Efter lite googlande och bloggkollar körde jag igång. Först rotade jag i papperskorg och återvinning efter gamla papper (typ kopieringspapper) och rev i småbitar och blötlade i en bunke 2 dygn. Sedan mixade jag det hela till en jämn gröt. För att få lite färg på pappersmassan slängde jag i lite havererade blåbär (som hade hamnat på ett dammigt köksgolv). En ram med nät behövs när man ska göra papper, jag tog en bit av sånt där myggnät man har för fönstret och spände på träramen till ett bärrensningsgaller. Sen la jag på några slevar pappersmassa på nätet, la en plastficka ovanpå och kavlade så att vattnet pressades ut, sen stjälpte jag försiktigt över pappersarket på en tygbit och la på tork. Egentligen kan man göra på ett annat sätt när man gör själva pappret i nätramen, men det ska jag testa en annan gång. Idag gick jag lös i återvinningen på jobbet och tog med en kasse med pappersremsor från dokumentförstöraren som jag klippt i småbitar och lagt i blöt, så i morgon provar jag nog en omgång papper till!

Inga kommentarer: